Od pewnego czasu, pojazdy, które będą sprzedawane na terenie Unii Europejskiej powinny być zgodne z normą Euro 6. Norma ta zakłada obniżenie emisji tlenków azotu a także cząstek stałych przez silniki. Obecne przepisy w szczególności dotkną silniki diesla. Wytwórcy samochodów zostali zobligowani do modyfikacji układów oczyszczania spalin. Niektóre modele musiały zostać wyposażone w katalizator SCR z dodatkiem środka redukcyjnego Adblue. Roztwór Adblue jest bardzo istotny szczególnie dla bezawaryjnego działania najnowocześniejszych silników diesla. Najczęściej Adblue dolewany jest raz na jakiś czas, ale jego niedobór w przypadku niektórych samochodów może całkowicie udaremnić jazdę. Jeśli zabraknie tego płynu, silnik zostanie przełączony w tryb awaryjny i nie da się go uruchomić. Niestety, obecnie są duże kłopoty z dostępnością tego środka, a co więcej jego cena jest bardzo wysoka.
Czym właściwie jest Ablue?
Środek Adblue przeznaczony jest do ograniczania emisji tlenków azotu zwłaszcza w silnikach wysokoprężnych. Stosowany jest w pojazdach z silnikiem diesla wyposażonych w katalizator SCR, który odpowiada za proces oczyszczania spalin. Pozwala to na spełnianie rygorystycznej normy EURO 6. Jaki jest skład Adblue? Jest to mieszanina wody destylowanej (67,5 %) oraz mocznika (32,5 %). Warto pamiętać, że środek Adblue w pojazdach ciężarowych używany jest już od pewnego czasu, a w przypadku samochodów osobowych używa się go od czasu wprowadzenia w życie normy EURO 6. Prognozuje się, że w przyszłości udział pojazdów posiadających zbiornik na adblue – https://tango-oil.pl/kategoria/zbiorniki-na-adblue/ znacznie wzrośnie przez ciągłe zaostrzanie norm emisji. Należy pamiętać, że Adblue nie jest składnikiem oleju napędowego, ale środkiem, który miesza się ze spalinami. Samochody posiadają osobny zbiornik na ten płyn z wlewem najczęściej zlokalizowanym obok wlewu oleju napędowego (w niektórych pojazdach znajduje się on pod klapą bagażnika lub pod maską).
Wysokie ceny środka Adblue
Należy pamiętać, że skład środka Adblue jest bez wyjątku taki sam bez względu na markę. Najtańsze rozwiązanie to zatankowanie tego płynu z dystrybutora na stacji paliw. Niestety, jest to najczęściej spotykane udogodnienie dla samochodów ciężarowych. Dla pojazdów osobowych polecane są płyny pakowane w kilkulitrowych baniakach. Ostatnimi czasy przez wzgląd na rosnące ceny gazu, ceny Adblue również znacząco wystrzeliły w górę. Z jakiego powodu tak jest? Do wyprodukowania tego roztworu wykorzystuje się wodę destylowaną, a także półprodukt jakim jest amoniak, który uzyskuje się z gazu ziemnego. Cena tego płynu wzrosła aż o 100 %. Wzrost cen odczują zwłaszcza kierowcy ciężarówek jeżdżących na dalekie dystanse, gdyż zużywa ona miesięcznie około 350 – 400 litrów. Można powiedzieć, że pojazd osobowy zużywa około 1,5 litra płynu na 1000 kilometrów, co w przypadku ceny 3,49 zł/l nie jest wygórowanym kosztem. Mimo tego kierowcy pojazdów osobowych kupują zapas Adblue ponieważ obawiają się problemów z dostępnością. Trzeba pamiętać, że silniki diesla wspomagane tym płynem nie mogą bez niego być wcale uruchomione.
Roztwór Adblue – czy niedługo będzie nieosiągalny?
Następstwem dużych wzrostów cen gazu jest też kłopot z kupnem Adblue. Co więcej niektórzy europejscy producenci ograniczyło produkcję amoniaku. Jest to szczególnie duży problem zwłaszcza dla firm transportowych, które potrzebują znacznych ilości Adblue do swoich samochodów. Oprócz tego, że ceny bardzo wzrosły, to środek dostępny jest jedynie na wybranych stacjach paliwowych, a zapotrzebowanie na niego jest bardzo duże. Część samochodów transportowych w Niemczech stanęła przez niedobory Adblue. Mimo wszystko najważniejszy wytwórca Adblue w Polsce zapewnia, że nie planuje zmniejszać produkcji, ale ceny środka nadal mogą bardzo rosnąć. Aby nie pojawiły się problemy z dostępnością w kraju zmniejszył on eksport tego produktu o 20 %.
Na jak długo starcza środek Adblue?
Adblue jest środkiem wykorzystywanym niemal w każdej ciężarówce, a także w silnikach wysokoprężnych najnowszej generacji. Jego zadaniem jest chronić środowisko. Przez wzgląd na skaczące ceny i problemy z dostępnością, należy wspomnieć na jak długo starcza ten środek. Mimo wszystko płyn ten nie trzeba uzupełniać tak często jak paliwa. Niewątpliwie jego zużycie zależy od typu silnika i stylu jazdy. Przewiduje się, że, że 1 – 1,5 litra wystarczy na przejechanie 1000 km samochodem osobowym. Zbiornik na Adblue w takich pojazdach może zmieścić kilkanaście litrów płynu. Fachowcy zalecają, żeby co 10 000 km wlać 10 litrów tego płynu. Jak widać nie jest to zbytnio kłopotliwy wynalazek, mimo to ma znaczący wpływ na ochronę środowiska, a także oszczędności przy zużywaniu paliwa.