Breaking News

Jakie opony dobrać – wielosezonowe czy letnie?

Każdy posiadacz pojazdu wie jak kluczowy dla bezpieczeństwa podróży jest dobór dobrych opon. Pomimo tego, że w naszym  kraju zimy niezbyt często są mroźne i śnieżne, jazda przez cały rok na oponach letnich nie jest rozsądnym rozwiązaniem. W sezonie jesienno – zimowym, kiedy jezdnie robią się oblodzone należy przemyśleć wymianę opon letnich na zimowe, bądź alternatywą jest zakup kompletu opon całorocznych. Jest to niewątpliwie rozwiązanie bardzo komfortowe, nie wymagające zmiany ogumienia dwa razy w roku. Duża liczba kierowców zastanawia się jaka jest różnica między oponami wielosezonowymi a letnimi, a przede wszystkim, czy są one w stanie zapewnić właściwą przyczepność w czasie ujemnych temperatur i oblodzonych dróg? Dla kogo opony całoroczne będą właściwym rozwiązaniem? Czy kupno jednego kompletu opon wielosezonowych jest bardziej opłacalny od tych sezonowych?

Najważniejsze różnice pomiędzy oponami sezonowymi a całorocznymi 

Rolą opon jest zapewnienia dobrej przyczepności, i jednocześnie bezpieczeństwa podczas jazdy. Aby tak się stało, powinny być one właściwie dobrane do warunków panujących na drogach. Inaczej zrobione są opony dedykowane do jazdy w upale, a inaczej takie, których używa się w mroźne, śnieżne dni. Opony wielosezonowe są w pewnym sensie kompromisem. Opony wielosezonowe muszą sobie poradzić w każdych warunkach. Na rynku dostępne są trzy rodzaje bieżników wykorzystywanych zarówno w modelach całorocznych, jak i letnich: symetryczne, asymetryczne a także kierunkowe. Rzeźby w oponach całorocznych posiadają cechy zimowe i letnie. Można powiedzieć, że tego typu bieżnik ma dwie strony – letnią i zimową. Opony wielosezonowe różnią się od tych sezonowych także mieszanką, jaka została wykorzystana do produkcji gumy. Jest ona dostosowana zarówno do jazdy w ujemnych, jak i wysokich temperaturach. Należy także wspomnieć, że opony wielosezonowe najlepiej się sprawdzą w przypadku samochodów używanych przede wszystkim w mieście i na krótkich trasach. Samochody, które każdego roku pokonują ponad 15 000 km muszą mieć opony sezonowe.

Jakie są minusy i zalety opon wielosezonowych?

Opony wielosezonowe są mniej problematyczne w użytkowaniu od opon sezonowych. Nie trzeba wymieniać ich wiosną i zimą, a jedynie raz na jakiś czas zdjąć je, aby zamienić miejscem. Dzięki temu, nie musimy troszczyć się przechowywaniem kolejnego zestawu opon. Przy oponach całorocznych nie trzeba się martwić, że zastaną nas przedwczesne mrozy, co w sytuacji opon letnich może być niebezpieczne. Oczywiście opony całoroczne pozwolą również na oszczędności, ale należy być świadomym tego, że mają one pewne minusy. Na rynku można kupić modele, które lepiej radzą sobie w niskich temperaturach, inne z kolei w warunkach letnich. Z tego powodu niezbędne będzie pójście na kompromis. Opony wielosezonowe w czasie niskich temperatur mają cechy zbliżone do opon zimowych średniej półki, aczkolwiek nieco gorzej poradzą sobie latem na suchej nawierzchni od dobrych opon letnich. Formalnie rzecz biorąc opony całoroczne są oponami zimowymi.

Kiedy wybrać opony sezonowe a kiedy całoroczne?

Zakup opon jest zasadniczym wyborem, przed którym wcześniej czy później stanie każdy właściciel samochodu. Warto dobrze go przemyśleć, żeby jazda samochodem była wygodna i bezproblemowa. Jeżeli mamy jakiekolwiek wątpliwości, można pójść się do specjalistycznego sklepu i skonsultować się specjalistą. Tego typu sklepy można spotkać prawie w każdym większym mieście takim jak Warszawa, Wrocław, Poznań (opony w Poznaniu) czy Łódź. Generalnie przyjmuje się, że opony całoroczne są odpowiednim wyborem dla osób, które jeżdżą głównie po mieście do 15 tysięcy kilometrów rocznie.